اجرای طرح درختکاری در واحدهای اهدای اعضای کشور

به همت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت و با همکاری معاونت های درمان، واحدهای شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه های علوم پزشکی و مشارکت فعالانه شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها طرح کاشت نهال های مثمر به یاد اهداکنندگان زندگی اجرا شد.

به گزارش نادیاتور، درختکاری در ایران دارای پشتوانه ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری می پرداختند و به خاک و زراعت احترام می گذاشتند. در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند و هفته درختکاری 15 تا 21 اسفندماه هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند.

به همین مناسبت و با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای طرح توسعه فضای سبز و کاشت یک میلیارد درخت مثمر ظرف چهار سال، مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری واحدهای فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور که تنها تامین کننده اعضای پیوندی از موارد مرگ مغزی است و علاوه بر فعالیت های بالینی به علت اهمیت نقش آموزش تخصصی، عمومی و فرهنگ سازی در ارتقای آگاهی و دانش عمومی جامعه در خصوص مرگ مغزی و اهدای عضو فعالیت های متنوعی دارد به دلیل قرابت معنایی و امکان ادغام این روز با نام اهداکنندگان اعضای پیوندی از موارد مرگ مغزی، اجرای طرح کاشت نهال مثمر به یاد اهداکنندگان زندگی در هفته ی درخت کاری از 15 تا 21 اسفندماه را با مشارکت معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور در دستور کار قرار داد.

اهدای عضو از موارد مرگ مغزی اقدامی خداپسندانه در جهت حفظ و نجات زندگی انسان ها است، فرصتی دوباره برای زیستن که نویدبخش ضرباهنگ خوش زندگی به بیماران و خانواده های آنان می شود و امید به فردایی بهتر را در وجود آن ها بارور می سازد. همانطور که دین مبین اسلام اهمیت فوق العاده ای برای نجات جان انسان ها قایل است و این موضوع در قرآن کریم در سوره مبارکه مایده آیه 32 به صراحت مورد اشاره قرار گرفته است: “هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان ها شده است”.

به همین خاطر واپسین روزهای زمستان که در تقویم ملی کشور به روز درخت کاری مزین شده تا نهالی به زمین هدیه شده و در آستانه سال نو زمین دوباره جوان شود، تمثالی از اهدای عضو، اهدای زندگی در نظر گرفته شد.

هدف از اجرای این طرح، توجه به اهمیت ترویج فرهنگ اهدای اعضا از موارد مرگ مغزی است و سعی می شد تا شمایی از کاشت بذر بخشندگی خانواده های اهداکننده در جسم بیماران نیازمند که منجر به حفظ و نجات زندگیشان شده و مامنی برای آرامش آن ها است ارایه شود تا درخت زندگی در بهاری همیشه سبز بارورِ نادیاتور و بخشش باشد.

در خصوص اجرای طرح کاشت نهال مثمر به یاد اهداکنندگان زندگی، مشارکت حداکثری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور منجر به ایجاد ایجاد حس همبستگی و تجدید دیدار با خانواده های اهداکننده شده و فضای سبز عمومی در جای جای ایران با اقدامات متنوع و گسترده از عطر بخشش و ایثار عطرآگین شد.

به نقل از انجمن اهدای عضو ایران، در مراسم های برگزارشده در استان های تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندارن، سمنان، خوزستان، بوشهر و سایر استانها ضمن پاسداشت و گرامیداشت یاد و خاطره عزیزان بخشنده اهدای عضو با تخصیص درختان مثمر و همچنین کاشت نهال ها در مراکز درمانی، بوستان ها و آرامستان های کل کشور، فرصتی فراهم شد تا در روزهای پایانی سال 1402 و آغازین 1403 به مقام والای خانواده های آن ها، حامیان و سفیران زندگی ادای احترام کنیم که در سخت ترین لحظات زندگی خود تصمیم به بخشش اعضای بدن یکی از عزیزانش که دچار مرگ مغزی شده را می گیرند.

پایان خبر نادیاتور

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اجرای طرح درختکاری در واحدهای اهدای اعضای کشور" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اجرای طرح درختکاری در واحدهای اهدای اعضای کشور"، کلیک کنید.