مشارکت مردم در تولید نیازمند الگوی عملیاتی است

نادیاتور/اردبیل مسیول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: پیش از دعوت مردم به مشارکت در امر تولید، باید زیرساخت های اقتصادی طوری باشد که بتوان از مشارکت مردم استفاده کرد و مشارکت نیازمند الگویی هست که بتوان عملیاتی کرد.

حجت الاسلام محمدرضا مصلح نیا در گفت و گو با نادیاتور، در خصوص شعار سال اعلامی از سوی مقام معظم رهبری با عنوان « جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: در بحث جهش تولید با مشارکت مردم باید توجه داشت که نقش مردم در اقتصاد و تولید از دو جهت بررسی می شود؛ نخست اینکه بدون شک یکی از اهداف دشمن از جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، فشار بر مردم و بنابراین جدا کردن مردم از نظام است و مهمترین خطری که انقلاب را تهدید می کند، ناامیدی مردم است. از جهت دوم نیز می توان به این نکته اشاره کرد که یکی از مشکلات مهم و ساختاری اقتصاد ایران، دولتی بودن آن است.

وی ادامه داد: بنابراین نباید میزان رشد اقتصادی پایین باشد، بهره وری عوامل تولید کاهشی نباشد، زمان سرمایه گذاری ها نباید طولانی باشد ، فساد اداری ایجاد نشود، توزیع درآمد ناعادلانه نشود، رانت های اقتصادی ایجاد نشود و…. البته باید تاکید کرد که حرکت به سمت مردم بنیاد شدن اقتصاد، به معنای بی مسیولیتی دولت نمی باشد، بلکه دولت هم مسیولیت برنامه ریزی، زمینه سازی، ظرفیت سازی، هدایت، کمک و نظارت را بر عهده بگیرد.

مسیول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: البته باید دقت شود که ایجاد ظرفیت برای مشارکت مردم در تولید و اقتصاد، دچار آسیب هایی همچون نادیده گرفتن عدالت اجتماعی و به تبع آن ایجاد سودهای کلان و نامشروع یا بادآورده برای بخشی از جامعه نشود و عده ای در این میان از مواهب آن محروم شوند. بنابراین برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید باید به چند نکته اساسی توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام مصلح نیا اظهار کرد: اینکه مشارکت مردم در تولید نیازمند الگویی هست که بتوان عملیاتی کرد  و همچنین قابل فهم و اعتماد بخش باشد و نباید در این امر انتظار ایثارگری از مردم داشته باشیم و در مقابل عدم توجه همان آحاد اجتماعی به اصل سود را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ارایه هر راهکاری باید در چارچوب آموزه های اسلامی باشد و از الگوبرداری های غیر دینی به شدت اجتناب شود. این مسیله باید در حوزه های علمیه و دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و باعث تولید راهکارهای بومی شود.

مسیول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه گفت: هر الگوی ارایه شده باید دو ویژگی افزایش ثروت ملی و توزیع عادلانه و رفع محرومیت اجتماعی را داشته باشد. بنابراین هر روش و نسخه اقتصادی که بتواند این دو پایه را تامین کند، معتبر خواهد بود و نسخه های غیر آن فاقد اعتبار عملیاتی در جامعه اسلامی می باشد.

حجت الاسلام مصلح نیا در خاتمه این گفت و گو بیان کرد: پیش از دعوت مردم به مشارکت در امر تولید، باید زیرساخت های اقتصادی طوری باشد که بتوان از مشارکت مردم استفاده کرد. بنابراین بیشترین بخشی که موجب تحقق مشارکت مردم در تولید و اقتصاد می شود، بخش تعاون است؛ به عنوان نمونه اگر به لحاظ ساختاری، بخش تعاون به طور مناسب سامان یافته باشد ولی روح تعاون و همکاری در آن بخش نهادینه نشده باشد، نتایجی که از بخش اقتصاد انتظار می رود، محقق نمی شود.

پایان خبر نادیاتور

         

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مشارکت مردم در تولید نیازمند الگوی عملیاتی است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مشارکت مردم در تولید نیازمند الگوی عملیاتی است"، کلیک کنید.