نقش نوآوری در هوشمندسازی چیست؟

دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۶۰)؛

نقش نوآوری در هوشمندسازی چیست؟

فشار رقابتی و اقتصاد، روش‌های کسب‌وکار را تغییر داده است. این تغییرات مداوم به مهارت‌های افراد مختلف مانند هوش هیجانی آنها، ارزش بیشتری می‌دهد. هوش هیجانی با تاکید بر اهمیت خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط و همکاری، در سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری نادیاتور، امروزه شرکت‌ها شایستگی عاطفی را به‌عنوان ویژگی متمایزکننده بین رهبران متوسط و بهترین‌ها می‌دانند. از سوی دیگر، هوش نوآورانه، همان ساختار جدیدی است که شرکت‌ها به ‌دنبال آن هستند. فناوری‌های نوظهور، اقتصاد پویا و رقابت جهانی بر اهمیت نوآوری برای موفقیت کسب و کار تاکید دارند.

امروزه کسب‌وکارها باید نوآور باشند تا بتوانند با توجه به انواع کاربرد هوشمندسازی از رقبا عقب نمانند. با این‌حال با آن‌که کسب‌وکارها برای پذیرش تغییر و تحولات تلاش می‌کنند، اغلب آن‌ها در استقبال از موضوعات جدید کند هستند.

هوشمند سازی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن بیست و یکم است که در سال‌های اخیر شاهد توسعه‌ سریع آن بوده‌ایم. هوشمندسازی به‌معنای استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رباتیک،  بیگ دیتا و هوشمند‌کردن فرآیندها و عملیات‌های مختلف در صنایع متفاوت و زندگی روزمره است.

هوشمند سازی می‌تواند در زمینه افزایش کارایی و بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و اتلاف انرژی، افزایش امنیت و کیفیت زندگی و محیط ‌زیست بسیار مؤثر باشد.

هوشمند سازی را می‌توان یکی از نتایج انقلاب صنعتی چهارم دانست که در دهه‌های اخیر با گسترش فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف از جمله ارتباطات، اطلاعات، تولید و خدمات رخ داده است. این انقلاب باعث شده که بشر بتواند با استفاده از دستگاه‌ها و سیستم‌های هوشمند بسیاری از فعالیت‌ها و فرآیندهایی را که پیش از این به نیروی انسانی وابسته بودند، به‌صورت خودکار و با دقت و سرعت بالا انجام دهد.

هوشمندسازی به معنای استفاده از فناوری و هوش مصنوعی برای خودکار و بهینه‌کردن فعالیت‌ها و فرآیندهای مختلف است. این پدیده می‌تواند با کاهش بار نیروی انسانی و مشکلات عملیاتی و محاسباتی در آسان‌سازی کارها و افزایش رفاه افراد نقش به‌سزایی داشته باشد. بنابراین، می‌توان هدف اصلی هوشمند سازی را آسان‌کردن زندگی افراد دانست.

مهمترین مزیت هوشمند سازی، افزایش توانایی افراد برای انجام کارهای مختلف است؛ هوشمندسازی کمک می‌کند افراد خلاق و مفید باشند و کارهایی انجام دهند که پیش از این تصور داشتند فراتر از توانایی آن‌هاست.

مواردی مانند احتمال بروز خطای انسانی، افزایش هزینه نیروی کار و کاهش بازده نیروی انسانی، سازمان ها را مجاب کرده تا از سیستم های هوشمند در حوزه های مختلف بهره گیرند.

در مجموع همان‌طور که گفته شد، هوشمند سازی یکی از روندهای رو به رشد در عصر حاضر است که روند توسعه آن در دو دهه اخیر شتاب فراوانی گرفته است. هوشمندسازی با استفاده از تکنولوژی و هوش مصنوعی فرآیندها، سیستم‌ها و خدمات را به صورت خودکار، دقیق و بهینه انجام می‌دهد. هوشمندسازی می‌تواند در بخش‌های مختلفی از زندگی، صنعت، کشاورزی، سلامت، آموزش و… کاربرد داشته باشد و سطح کیفیت، کارایی، امنیت و رفاه را افزایش دهد.

نقش نوآوری در هوشمندسازی چیست؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقش نوآوری در هوشمندسازی چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقش نوآوری در هوشمندسازی چیست؟"، کلیک کنید.