رویکردی علمی برای کاهش تصادفات جاده‌ای

رویکردی علمی برای کاهش تصادفات جاده‌ای

به گزارش خبرگزاری نادیاتور از سنندج، دکتر فرشاد ارغوانی، ارگونومیست، با استناد به نتایج تحقیقات بین‌المللی، بر اهمیت رویکرد علمی به ارگونومی راه‌ها تأکید و اظهار کرد: ارگونومی راه‌ها، فراتر از طراحی‌های ظاهری، به تحلیل دقیق عوامل انسانی، روان‌شناختی و فیزیولوژیکی در تعامل با محیط جاده‌ای می‌پردازد. تحقیقات نشان داده‌اند که طراحی نامناسب جاده‌ها می‌تواند منجر به خستگی ذهنی، کاهش توجه و افزایش خطای انسانی شود.

وی نتایج تعدادی از تحقیقات ارگونومیک در کشورهای پیشرفته را اینطور بیان کرد: تحقیقات در کشورهایی مانند سوئد و هلند نشان داده است که طراحی مناسب قوس‌ها، شیب‌ها و پیچ‌ها، با در نظر گرفتن سرعت و نوع وسایل نقلیه، می‌تواند به‌طور چشمگیری از بروز تصادفات جلوگیری کند.

دکترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی و ارگونومیست دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: استفاده از منحنی‌های کلوتوئید (Clothoid curves) در طراحی پیچ‌ها، به رانندگان کمک می‌کند تا به‌تدریج وارد پیچ شده و از انحراف ناگهانی خودرو جلوگیری کنند.

دکتر ارغوانی با علائم راهنمایی و رانندگی تصریح کرد: تحقیقات در ایالات متحده و آلمان نشان داده است که استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی با طراحی استاندارد، رنگ‌های مناسب و خوانایی بالا، می‌تواند به کاهش خطای رانندگان و افزایش سرعت واکنش آن‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: استفاده از سیستم‌های هوشمند علائم راهنمایی و رانندگی، که با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوایی تغییر می‌کنند، نیز مورد توجه قرار گرفته است.

دکترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی و ارگونومیست دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به روشنایی جاده‌ها تاکید کرد: مطالعات در ژاپن و استرالیا نشان داده است که روشنایی مناسب جاده‌ها در شب، با استفاده از فناوری‌های LED و سیستم‌های هوشمند کنترل روشنایی، می‌تواند دید رانندگان را بهبود بخشیده و از بروز تصادفات ناشی از کاهش دید جلوگیری کند.

دکتر ارغوانی همچنین به فضاهای استراحت اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان داده است که ایجاد فضاهای استراحت مناسب در فواصل معین، با امکانات رفاهی و فضای سبز، می‌تواند به کاهش خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان کمک کند.

وی با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین، تصریح کرد: استفاده از سیستم‌های هشداردهنده خروج از خط، سیستم‌های کنترل پایداری و سیستم‌های هوشمند کمک راننده، که بر اساس اصول ارگونومی طراحی شده‌اند، می‌تواند به کاهش خطای انسانی و افزایش ایمنی جاده‌ها کمک کند.

دکتر ارغوانی ارگونومیست دانشگاه علوم پزشکی کردستان توصیه های زیر را برای بهبود ارگونومی راه ها و کاهش تصادفات بیان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از نتایج تحقیقات ارگونومیک در جاده‌ها و راه‌ها، تدوین استانداردهای ارگونومیک بومی، با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگی کشور، آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه ارگونومی راه‌ها، برای مهندسان، طراحان و رانندگان و توجه بسیار به نقاط کور جاده ها و رفع آن ها از راه های کاهش تصادفات به شمار می آید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به نتایج تحقیقات علمی و تجربیات کشورهای ملی و بین المللی، می‌توان با اتخاذ رویکردی جامع و علمی به ارگونومی راه‌ها، گام‌های مؤثری در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای و ارتقای ایمنی حمل و نقل برداشت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رویکردی علمی برای کاهش تصادفات جاده‌ای" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رویکردی علمی برای کاهش تصادفات جاده‌ای"، کلیک کنید.