ساخت بند بر رودخانه شور تالاب مره قم را به نابودی می‌کشاند

ساخت بند بر رودخانه شور تالاب مره قم را به نابودی می‌کشاند

نادیاتور/قم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: احداث بند شور و دستکاری‌های جوامع محلی و بومی برای تامین مراتع و آب مایحتاج شترهای منطقه باعث شده است تا حیات تالاب مره و میزان حقابه آن به خطر بیفتد.

محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم امروز ۲۷ مردادماه در حاشیه بازدید استاندار از تالاب مره با بیان اینکه احداث بند شور و دستکاری‌های جوامع محلی و بومی برای تامین مراتع و آب مایحتاج شترهای منطقه باعث شده است تا حیات تالاب مره و میزان حقابه آن به خطر بیفتد، گفت: مهمترین منبع تغذیه تالاب مره رودخانه دائمی شور است که احداث این بند باعث شده تا در مقاطعی از سال آبگیری این تالاب به پایین‌ترین سطح خود برسد و منجر به خشکی آن شود.

بازگیر با ارائه مستنداتی در خصوص حقابه تالاب مره و وضعیت زیست بوم منطقه و همچنین تبیین مخاطراتی که ممکن است با از بین رفتن تالاب مره به وجود آید، گفت: این تالاب با مساحت ۱۱ هزار هکتار که در همسایگی کویر مرکزی ایران قرار دارد یکی از کانون‌های مهم کنترل گرد و غبار و ریزگردها برای استان‌های همجوار به شمار می‌رود.

بند شور باید اصلاح شود

به گزارش نادیاتور و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست، استاندار قم پس از بازدید از بند شور و همچنین بررسی نظرات مدیران استانی و همچنین برخی از افراد بومی منطقه مدیریت آب منطقه‌ای قم را موظف کرد تا در اولین فرصت عملیات اصلاحی بند شور را اجرایی کند.

سید محمد آقامیری گفت: در این خصوص مدیریت آب منطقه‌ای مکلف است سازه‌ای احداث کند تا بر اساس آن هدایت آب از مسیر اصلی رودخانه با نظارت این مجموعه و در مواقع نیاز ضروری مراتع و شترداران انجام شود؛ که به موجب این دستورالعمل هیچ نهاد، سازمان و یا حتی جوامع محلی و دیگر افراد حق برداشت یا مسدود کردن مسیر رودخانه را ندارند.

وی با بیان اینکه نباید اقدامی صورت گیرد که باعث به مخاطره افتادن حیات تالاب شود، گفت: از آنجایی که احداث آزاد راه قم – گرمسار باعث شده تا زندگی بخش از جوامع محلی و بومیان منطقه تحت تاثیر قرار گیرد باید تدابیری اندیشیده شود که این افراد نیز متضرر نشوند، چرا که مردم ذینفعان اصلی در این مسئله هستند.

پایان خبر نادیاتور

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ساخت بند بر رودخانه شور تالاب مره قم را به نابودی می‌کشاند" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ساخت بند بر رودخانه شور تالاب مره قم را به نابودی می‌کشاند"، کلیک کنید.