«شاهنامه‌ای برای شاه»؛ نخستین پژوهش مستقل درباره مراسم هزاره فردوسی

به گزارش خبرگزاری نادیاتور، نخستین پژوهش مستقل و جامع درباره‌ی چرایی و چگونگی برپایی مراسم هزاره فردوسی در مهرماه ۱۳۱۳ در دوره‌ی حکومت پهلوی اول با عنوان «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره‌ پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری به همت پژوهشکده تاریخ معاصر روانه بازار نشر شد.

برپایی مراسم جشن و کنگره‌ی هزاره فردوسی و بزرگداشت هزارمین سال تولد حکیم ابوالقاسم فردوسی، سراینده‌ی شاهنامه، در نادیاتور ۱۳۱۳، از نمودهای اصلی جریان ناسیونالیسم شاهنشاهی دوره‌ی پهلوی اول به ‌شمار می‌آید. این مراسم با حضور شخص رضاشاه و مهم‌ترین رجال سیاسی و فرهنگی این حکومت همراه با احداث و افتتاح آرامگاه فردوسی در شهر توس اجرا شد و فصل نوینی را در بازنمایی زندگی و زمانه فردوسی و مطالعات شاهنامه‌شناسی در سطح ملی و بین‌المللی و با هدف تقویت ایدئولوژی ناسیونالیسم شاهنشاهی رقم زد.

کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری، بر مبنای رجوع به منابع و اسناد دست‌اول این دوره ضمن ارائه‌ی تاریخی نسبتا کامل از این رخداد بزرگ فرهنگی ایران در آن ایام و نیز ارزیابی روایت‌های مربوط به این مراسم، چرایی و چگونگی برگزاری این مراسم و پیامدها و تأثیر آن مطالعات شاهنامه‌پژوهی و تبیین نسبت آن با ملی‌گرایی شاهنشاهی حاکم بر فضای سیاسی و فرهنگی عهد پهلوی اول را بررسی می‌کند.

انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر این کتاب را در قطعه رقعی برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ در پانصد نسخه و ۳۱۴ صفحه به چاپ رسانده است.

«شاهنامه‌ای برای شاه»؛ نخستین پژوهش مستقل درباره مراسم هزاره فردوسی

۲۵۹

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«شاهنامه‌ای برای شاه»؛ نخستین پژوهش مستقل درباره مراسم هزاره فردوسی" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«شاهنامه‌ای برای شاه»؛ نخستین پژوهش مستقل درباره مراسم هزاره فردوسی"، کلیک کنید.