علت درد پشت ران پا سمت راست چیست؟

درد کشاله ران را جدی بگیرید

علت درد ران پا سمت راست در هر فردی می تواند متفاوت باشد و عارضه ای است که باید جدی گرفته شود و درمان به موقعی داشته باشد. برخی علت ها با درمان ساده رفع می گردند، ولی در بعضی مواقع، نیاز به مراقبت و درمان جدی دارد. کشاله ران، از ناحیه پا شروع می شود و در ناحیه شکمی پایان می یابد. ایجاد درد در قسمت داخلی ران و تحریک پذیری آن از علائم نشان دهنده درد کشاله ران می باشد که در این مقاله، به علل درد کشاله ران، تشخیص و درمان آن می پردازیم. چنانچه تمایل دارید اطلاعاتی در این خصوص بدست آورید با ما همراه باشید.

علت درد پشت ران پا سمت راست چیست؟

علت درد کشاله ران

درد کشاله ران، در قسمتی که شکم به ران متصل می گردد، در جلوی لگن احساس می شود. این درد ممکن است در اثر وجود بیماری در سیستم گوارشی، ادراری، سیستم حرکتی بدن و … ایجاد شود که در این قسمت به شایع ترین دلایل آن می پردازیم:

دیسک کمر و درد کشاله ران

یکی از دلایل ایجاد کننده درد کشاله ران، فتق دیسک کمر می باشد. این درد، از ناحیه پایین کمر شروع شده و تا قسمت کشاله ران و باسن ادامه پیدا می کند. این عارضه زمانی رخ می دهد که بخش کوچکی از مرکز دیسک کمر پاره شده باشد و سبب تحریک یا فشردگی ریشه عصب هایی که در ستون فقرات کمر یا ناحیه پایین کمر وجود دارند، می شود.

این عارضه بیشتر در میان افراد جوان یا میانسال رخ می دهد.

آرتروز مفصل ران و درد کشاله ران

از شایع ترین ترین و مهم ترین علت های درد کشاله ران، آرتروز و ساییدگی مفصل ران می باشد. با بالا رفتن سن و ساییدگی غضروف مفصل ران، می تواند باعث به وجود آمدن درد کشاله ران شود.

در سنین پایین نیز شکستگی های استابولوم (قسمتی از استخوان لگن) یا در رفتگی های مادرزادی می تواند سبب این عارضه شود.

پارگی مینیسک (غضروف) زانو و درد کشاله ران

عارضه پارگی مینیسک زانو می تواند توانایی حرکتی زانو را محدود سازد و باعث قفل شدن زانوی بیمار گردد. پارگی غضروف زانو چه به صورت کامل و چه به صورت جزئی، می تواند سبب ایجاد درد در قسمت داخلی کشاله ران شود.

سنگ کلیه و درد کشاله ران

حالب یا میزنای، مجرایی است که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند. هنگامی که سنگ های کلیوی که عمدتا سنگ های معدنی می باشند، در سیستم کلیوی ایجاد می گردند، هنگامی که از میزنای عبور کنند به آن یورترولیتیازیس گفته می شود.

بیشتر سنگ های کلیوی از جنس اوریک اسید، سنگ های سیستئین، فسفات کلسیم یا اکسالات کلسیم هستند. علامت ایجاد سنگ های کلیوی، درد کولیکی شکم می باشد که از پهلوها شروع شده و به کشاله ران، لب های واژن یا کیسه بیضه منتشر می شود. این درد ها معمولا با حالت تهوع یا استفراغ همراه است.

پزشک، با تجویز سی تی اسکن یا سونوگرافی از شکم، می تواند سنگ های کلیوی را تشخیص دهد و به درمان آن ها بپردازد. در برخی موارد سنگ کلیه، توانایی عبور از مجاری ادراری را نخواهد داشت و نیاز به عمل جراحی دارد.

آرتروز لگن و درد کشاله ران

آرتروز لگن به صورت التهاب و ایجاد درد در لگن، خود را بروز می دهد و درد آن تا قسمت داخلی کشاله ران، کشیده می شود و با گرم شدن و تورم همراه است. این عارضه می تواند باعث ایجاد درد در لگن گردد.

روماتیسم ستون فقرات و درد کشاله ران

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا اسپوندیلیت روماتیسمی یک عارضه التهابی و نوعی آرتروز است که روی ستون فقرات و ران ها اثر می گذارد و سبب ایجاد درد های مزمن و ناراحتی در کمر و کشاله ران می گردد.

کشیدگی عضلات همسترینگ

عضلات همسترینگ از قسمت باسن شروع شده و تا پشت مفصل زانو، ادامه پیدا می کند. کشیدگی این عضلات، می تواند سبب درد کشاله ران گردد. در صورت بروز این مشکل، درد در قسمت پشت ران احساس می شود.

زمان مراجعه به پزشک

بسیاری از افراد مبتلا به درد ران پا بدون مداخله پزشکی می‌توانند مشکل را برطرف کنند اما گاهی برای درمان درد ران پا باید به متخصص مراجعه کنید؛ بنابراین چگونه می‌توان فهمید که مراجعه به پزشک برای درمان درد ران پا ضروری است؟ به‌ طور کلی، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید. اگر از علت ایجاد درد ران پا اطمینان ندارید یا با گذشت زمان و مصرف دارو درد کاهش نمی‌یابد، برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید.

علائم و نشانه‌هایی که در صورت وجود مراجعه به متخصص ضروری است عبارتند از:

  • درد شدیدی که عملکرد طبیعی را محدود می‌کند. اگر به دلیل بروز درد، راه‌ رفتن عادی برایتان مشکل است، به پزشک مراجعه کنید.
  • دردی که همراه با تب یا بی‌حالی باشد. این وضعیت ممکن است نشانه‌ای از عفونت باشد و پزشک باید شما را معاینه کند.
  • درد ران همراه با قرمزی، تورم و حرارت بدن. این وضعیت احتمالا نشانهٔ لخته شدن خون است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارید.
  • درد ران که با تغییر شکل استخوان (دفرمیتی) همراه است. کشیدگی یا پارگی عضله ممکن است باعث تغییر شکل ران شود که برای تشخیص دقیق و معالجه مراجعه به پزشک ارتوپد نیاز است.
  • درد ناگهانی ران که توانایی راه‌ رفتن را محدود می‌کند. در این مورد ممکن است تنگی کانال نخاعی علت مشکل باشد و معاینه توسط ارتوپد توصیه می‌شود.

در بیشتر موارد درد ران پا توسط پزشک عمومی یا ارتوپد به طور دقیق تشخیص داده می‌شود اما تشخیص برخی از دردها در ران پا که ناشی از فشردگی عصب یا مشکلات عصبی است به متخصص مغز و اعصاب نیاز دارد تا برنامه تشخیص و درمان دقیق انجام شود.

تشخیص

اولین مرحله در درمان درد ران، تشخیص دقیق علت آن توسط پزشک است. پزشک از بیمار در مورد ماهیت درد و نحوه شروع آن سؤالاتی می‌پرسد.

علاوه بر این، پزشک نیاز دارد تا اطلاعاتی درباره موارد زیر را داشته باشد: نحوه رفتار درد (آیا ثابت است یا متناوب؟)، تغییرات محتمل در ناحیه درد با انجام حرکات خاص در موقعیت‌های مختلف، مدت زمانی که بیمار احساس درد کرده است، و آیا درد بعد از ضربه‌ای ایجاد شده یا بدون دلیل مشخصی بروز کرده است.

پزشک احتمالاً ران پا و مفاصل و عضلات اطراف آن را بررسی می‌کند، ران پا را لمس می‌کند، قدرت بیمار را ارزیابی می‌کند و راه رفتن و حرکت بیمار را مشاهده می‌کند. آزمایش‌های مختلفی نیز ممکن است برای تشخیص درد ران انجام شود.

تست‌های تشخیصی:

اشعه ایکس: این آزمایش استخوان مفصل ران، زانو و هیپ را بررسی می‌کند و پزشک را مطمئن می‌کند که شکستگی دلیل درد نیست.

آزمایش الکترومیوگرافی: به پزشک در مورد عملکرد اعصاب ران اطلاعاتی می‌دهد و اگر فشردگی یا از دست‌ رفتن عملکرد عصب باعث درد ران شده است، را نشان می‌دهد.

تصویربرداری ام‌آرآی: تصاویری از بافت نرم اطراف ران را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که پارگی عضله یا تاندون علت درد ران است یا خیر.

اولتراسوند: برای نشان‌دادن عروق و رگ‌های اطراف ران ممکن است از این آزمایش نیز استفاده شود و برای رد یا تأیید لخته شدن خون به‌ عنوان علت درد ران پا استفاده می‌شود.

پس از انجام معاینات بالینی و آزمایش‌های تشخیصی، پزشک می‌تواند علت درد ران را به‌ درستی تشخیص دهد. سپس، درمان متمرکز آغاز می‌شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت درد پشت ران پا سمت راست چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت درد پشت ران پا سمت راست چیست؟"، کلیک کنید.