فلسفه روزه داری رمضان و فریضه معنوی حج تقواست

در محفل انس ویژه اهل سنت تاکید شد؛

فلسفه روزه داری رمضان و فریضه معنوی حج تقواست

مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در محفل انس و معرفت ویژه اهل سنت تاکید کرد که براساس آیات قرآن کریم، فلسفه روزه داری در ماه رمضان و فریضه معنوی حج، تقوا است.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری نادیاتور، دومین محفل انس و معرفت ویژه اهل سنت شامگاه شنبه، (19 خرداد)، با حضور حجت الاسلام والمسلمین هادی اکبری، مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری و جمع زیادی از هموطنان اهل تسنن در هتل «مکه کنکورد» شهر مکه برگزار شد.این مراسم با تلاوت آیاتی از سوره «حج» توسط «آرش سوری»، قاری ممتاز و عضو کاروان قرآنی «نور» آغاز شد.

در ادامه این مراسم، مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری، سلام گرم نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب را به برادران و خواهران اهل سنت ابلاغ کرد.
وی تقوا را فلسفه روزه داری در ماه رمضان و انجام اعمال و مناسک حج دانست و گفت: خداوند متعال در آیه 183 سوره بقره فرموده است: «یَا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ – ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانی که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگاری کنید » که در این آیه هدف از روزه ماه رمضان تقوا عنوان شده است.

مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در ادامه به آیه 197 سوره بقره «الْحَجُّ اَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَاِنَّ خَیْرَ الزَّاد التَّقْوَی- حج در ماه های معینی است پس هر کس در این [ماه]ها حج را [برخود] واجب گرداند [بداند که] در اثنای حج همبستری و گناه و جدال [روا] نیست و هر کار نیکی انجام می دهید خدا آن را می داند و برای خود توشه برگیرید که در حقیقت بهترین توشه پرهیزگاری است و ای خردمندان از من پروا کنید» اشاره کرد و گفت: در این آیه نیز توشه تقوا پرهیزگاری عنوان شده است.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به این که شهر مکه در ساعات مشخصی مملو از زایران بیت الله الحرام می شود، گفت: اگر پس از انجام اعمال حج، خداوند قدرتی به ما بدهد که بتوانیم گناه نکنیم و این حج سپری برای ما در مقابل گناه باشد، باید بدانیم که حج ما مقبول و گناهان ما قبل از حج پاک شده است.

وی با اشاره به حدیثی از نبی اکرم(ص) «الحج هو عرفه، هو الرکن الاعظم- رکن  اساسی  حج  (عرفات) است» گفت: سعی کنیم در روز عرفه حساب خود را تسویه کنیم و از خداوند متعال بخواهیم که ملکه تقوا را در وجود ما نهادینه کند.

جمال شهسواری، مدیر مجموعه کاروان های اهل سنت در هتل «مکه کنکورد» نیز ضمن سخنانی در این مراسم، دهه نخست ذی الحجه و حرم امن الهی را بهترین زمان و مکان برای انس با قرآن دانست و گفت: در حال حاضر 14 کاروان اهل سنت در این هتل اسکان دارند و تا روز دوشنبه به 20 کاروان خواهد رسید و تعداد زایران این هتل نیز 2614 زایر خواهد شد.

وی افزود: مقدمات انجام حج بابرکت و صحیح براساس شرع مقدس اسلام فراهم شده و راهنمایان و کارگزاران ضیوف الرحمان براساس ارشادات روحانیون کاروان ها، کار را پیش می برند.

در پایان این محفل که شماری از علمای اهل سنت حضور داشتند، سه تن از دختران اهل سنت حافظ قرآن با نام های «فاطمه ویسی»(حافظ کل قرآن)، «مریم حیدریان»(حافظ 25 جزء قرآن) و فردوس یاری(حافظ 10 جزء قرآن) تجلیل شدند. 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فلسفه روزه داری رمضان و فریضه معنوی حج تقواست" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فلسفه روزه داری رمضان و فریضه معنوی حج تقواست"، کلیک کنید.