ضعف مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی در حوزه علوم دامی

ضعف مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی در حوزه علوم دامی

نادیاتور/خراسان شمالی رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی به اشاره به ضعف این مرکز در علوم دامی بیان کرد: مرکز تحقیقات دچار کمبود شدید محقق در حوزه دام است.

 جلیل علوی در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی‌ استان خراسان شمالی که ۹ مرداد ماه با حضور معاون وزیر تشکیل شد، اظهار کرد: خراسان شمالی دارای بیش از دو میلیون راس دام است که حضور محقق در حوزه دام در این مرکز بسیار ضروری است.

وی گفت: علاوه بر آن این مرکز فقط دارای یک محقق در حوزه باغبانی است و در حوزه باغبانی به محققان بیشتری نیاز داریم.

علوی افزود: این مرکز در حوزه زراعت به دنبال آن است تا پوشش بذور اصلاح شده در مزارع را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی ذخیره گاه گیاهان دارویی است، ادامه داد: ۴۳۵ گونه گیاهی دارویی در این استان شناسایی شده و در این راستا در این مرکز سند زنجیره ارزش گیاهان دارویی تدوین شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: زنجیره تولید و ارزش گوشت قرمز نیز در این مرکز تدوین شده است.

وی در ادامه از تولید ۹۷ تن بذر فناورانه غلات در این استان خبر داد. 

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی با اشاره به اینکه این میزان بذر در سال زراعی گذشته تولید شده است، افزود: در واقع پتانسیل استان تولید تا ۲۰۰ تن است اما به علت خوب نبودن شرایط بارندگی این امر محقق نشد.

وی به طرح جهش تولید در دیم زارها اشاره کرد و ادامه داد: زمانی این طرح موفق خواهد شد که بذرهای خوب در اختیار کشاورزان قرار گیرد. اگر قرار باشد جهش تولید را داشته باشیم اما مواد اولیه آن که بذر است در اختیار کشاورزان قرار ندهیم، کار به جایی نخواهد رسید.

علوی با طرح این سوال که نقطه آرمانی در حوزه تولید بذر چیست؟ بیان کرد: افزایش در اندازه پوشش بذر اصلاح شده تا ۸۰ درصد است. در یک زمانی در این استان میزان بذر خود مصرفی تا ۹۲ درصد و بذر اصلاح شده تا هشت درصد بود که هم اکنون میزان استفاده از بذرهای اصلاح شده افزایش یافته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

وی ، با اشاره به اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان (انگور، گردو و پسته) در این استان، اظهار کرد: این طرح در تفاهم‌نامه میان مرکز تحقیقات کشاورزی و سازمان کشاورزی در استان اجرا شده و در راستای آن تاکنون ۲۰۰۰ اصله درخت سرشاخه‌کاری شده است.

علوی با اشاره به مزایای این طرح، گفت: تغییر ارقام کم بازده، حساس به بیماری و آفات و … به ارقام جدید و پربازده، جوان‌سازی باغ‌ها، اصلاح تریبت تاج درخت‌ها، بهبود گرده‌افشانی و تشکیل میوه، تحمل در برابر سرما، ایجاد زودرسی یا دیررسی و افزایش عمکرد، از مزایای اجرای این طرح است.

وی بیان کرد: در منطقه بدرانلوی بجنورد ۷۰۰۰ اصله درخت انگور وجود دارد که تمام آن‌ها دیم و از نوع کلاهداری بود که با بروز یک بیماری یا آفت، به تمام آن‌ها منتقل می‌شود یا همه محصولات با یکدیگر می‌رسند که بازار آن‌ها خراب می‌شود یا پوست کلفت و خشنی دارند که بازارپسندی آن کم می‌شود. بنابراین با انجام عملیات سرشاخه‌کاری و ایجاد ارقام جدید می‌توان مشکلات یادشده را حل کرد.
پایان خبر نادیاتور

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ضعف مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی در حوزه علوم دامی" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ضعف مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی در حوزه علوم دامی"، کلیک کنید.