جزئیات برگزاری جشنواره فیلم دینی اشراق/ بازنمایی مقاومت اسلامی در فیلم دینی

در نشست خبری مطرح شد:

جزئیات برگزاری جشنواره فیلم دینی اشراق بازنمایی مقاومت اسلامی در فیلم دینی

نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم دینی اشراق، صبح امروز شنبه بیستم مرداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری نادیاتور، مسعود معینی‌پور دبیر این دوره از جشنواره گفت: جشنواره اشراق بیش از ۱۰ ـ‌۱۲ سال سابقه دارد، چهارمین دوره آن با حدود بیش از ۸۰۰ اثر و در سال ۱۴۰۱ انجام شدند. هنرمندان فرصت دارند تا ۱۰ آبان آثارشان را برای حضور در این رویداد ثبت نام کنند. این آثار در دو بخش قرار می‌گیرد. بخش اشراق ویژه هنرمندان و بخش رواق مخصوص طلاب است. اثار در حوزه‌های فیلم کوتاه، مستند، داستانی، نقد و پژوهشی دینی درباره گونه‌های مختلف تولیدات سینمایی، تلویزیونی، مستند و… دسته‌بندی می‌شوند.

وی افزود: بخش مهم جشنواره امسال کمیته علمی است که امیدوارم امسال باعث قوی‌تر برگزار شدن جشنواره نیز بشود. ما باید بدانیم اثر دینی چیست، آثار موفق این حوزه چه ویژگی‌هایی دارد و فضای علمی برای تولید یک اثر دینی باید چطور شکل بگیرد. امیدوارم نشست‌های علمی و ورک‌شاپ‌های خوبی در این دوره برگزار شود.

معینی پور اظهارب داشت: ما برای فراخوان عجله داشتیم چون در آستانه اربعین بودیم. گونه‌ای از آثار در حوزه کار‌های دینی ناظر بر مناسک دینی است. چه بازآفرینی مناسک چه اتفاقاتی که در بستر آن رخ می‌دهد. ما فراخوان را زودتر اعلام کردیم برای کسانی که به فکر تولید در این خصوص است. ما در ابتدا قرار بود پایان مهلت تحویل آثار را دهم نادیاتور قرار دهیم ولی حالا دهم آبان به عنوان فرصت نهایی انتخاب شده است.

وی یاداؤر شد: امسال به دلیل تقویت جبهه مقاومت و رخداد عظیمی که در جریان امت اسلامی شکل گرفته، بازنمایی مقاومت اسلامی در فیلم دینی به عنوان بخش دینی در این دوره انتخاب شده است. ما امیدواریم اثار بین‌المللی خوبی داشته باشیم. در دوره قبل، ۲-۳ اثر از خارج کشور داشتیم ولی امسال برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری بهتری داشتیم تا اثار دینی خوب جهانی به دست ما برسد تا به وزین شدن جشنواره کمک کند. ما تلاش میکنیم برای هنرمندان موفق، کمک هزینه برای تولید اثر جدید داشته باشیم. یا پشتیبانی تولید ایده‌ها و پژوهش‌های جدید را انجام دهیم.

وی افزود: باشگاه فیلم اشراق که به تازگی راه افتاده خروجی قابل توجهی داشته و امیدواریم هم این باشگاه نقش جدی در تولید داشته باشد هم در زمینه پشتیبانی به اثار نیازمند کمک، ورود خوبی داشته باشد. ما سعی کردیم در این دوره بسته تولیدمان را کامل کنیم. از حضور آثار، تا شناسایی و پشتیبانی و حمایت از آثاری که در آینده می‌تواند تولید شود.

معینی پور یادآور شد: اگر جشنواره امام رضا وارد عرصه فیلم دینی شده، اتفاق اشتباهی است. من دو دوره در این رویداد داور بودم. در گذشته این رویداد کارویژه در حوزه امام رضا داشت، ما دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هستیم که سال‌هاست در این حوزه کار می‌کنیم. ما در حال حاضر جشنواره‌های شبیه به هم داریم که اتفاق خوبی نیست، یک رویداد برای اثرگذاری باید تخصصی باشد.

وی در پایان گفت: اگر اثاری در چارچوب قوانین کشور باشد ما مشکلی برای پخش ان نداریم، حالا می‌تواند این اثر دینی در حوزه دین اسلام باشد یا دیگر ادیان ابراهیمی. چیزی که منجر به گفتگوی خوب بین ادیان شود برای ما خوب است و از ان استقبال می‌کنیم.

معینی پور درباره موازی‌کاری جشنواره‌های هنری دینی با یکدیگر گفت: زمانی که در اوایل دهه نود ما کار را شروع کردیم، کسی در حوزه اثار دینی فعالیت نمی‌کرد. خیلی خوب می‌شود اگر موازی کاری ها کم شود و یک رویداد با کیفیت جهانی و ملی در کشور برگزار شود. سنخ جشنواره‌های اشراق برای کارهای زمین مانده در حوزه دین است. ما فقط جشنواره فیلم نیستیم. جشنواره تولید ادبیات کودک و نوجوان داریم که قه نظرم بی‌بدیل است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جزئیات برگزاری جشنواره فیلم دینی اشراق/ بازنمایی مقاومت اسلامی در فیلم دینی" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جزئیات برگزاری جشنواره فیلم دینی اشراق/ بازنمایی مقاومت اسلامی در فیلم دینی"، کلیک کنید.