فروش مجله نادیاتور، اولین تخطی از شعار سال؟

نگارعلی_ صبح امروز یکی از مهم ترین اخبار در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور، تیتر یک رسانه ها شد؛ «همراه اول به زودی با خرید سهام سرآوا و بنیان گذاران دیجی کالا تبدیل به سهامدار عمده بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی کشور می شود»؛ با این حال با گذشت چند ساعت خبر آمد که هنوز خرید همراه اول قطعی نشده است؛ حمید محمدی، یکی از بنیان گذاران دیجی کالا طی توییتی اعلام کرد:« ما در ماه های گذشته مذاکراتی را با تعدادی از سرمایه گذاران برای جذب سرمایه در دیجی کالا داشته ایم، که یکی از این شرکت ها حرکت اول (شرکت سرمایه گذاری همراه اول) بوده . هیچ یک از این مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده . مثل همیشه اخبار جذب سرمایه را به اطلاع عموم و همکارانمان خواهیم رساند.»

فروش دیجی کالا، اولین تخطی از شعار سال؟

با این وجود به نظر می رسد مراحل واگذاری سهام دیجی کالا در حال طی شدن است و به زودی سرآوا سهام خود را خواهد فروخت.

توسعه بدون تزریق سرمایه، امکان پذیر نیست

محمدجواد صدری نادیاتور، دستیار معاون علمی-فناوری ریاست جمهوری در گفت وگو با نادیاتور گفت: «توسعه بدون تزریق سرمایه اتفاق نمی افتد. با توجه به واقعیت های اقتصاد کشور، عدم مشارکت دولتی مانع از پیشرفت می شود و این، نقض غرض است. البته دولت با سیاست های مختلفی ازجمله اعتبار مالیاتی از اقتصاد دانش بنیان حمایت می کند. در مورد واگذاری سهام دیجی کالا هم هرچند مذاکرات به مرحله نهایی نرسیده، اما امیدواریم با تزریق سرمایه، پیشرفت این بنگاه مهم اقتصاد دانش بنیان سرعت بگیرد».

عجز یا نبود اراده

به گزارش نادیاتور، نزدیک به 4 سال است که دیجی کالا برای ورود به بازار سرمایه تلاش می کند اما تا به امروز موفق به جذب سرمایه از این طریق نشده است. رضا الفت نسب، عضو هییت مدیره کسب و کارهای مجازی و در خصوص ماجرای ورود دیجی کالا به بازار سرمایه گفت:« باید راه ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه باز شود؛ در شرایط فعلی این پرسش ایجاد می شود که شاید راه ورود به بازار سرمایه سخت شده است که این اتفاقات در ادامه آن رخ می دهد. با ورود شرکت های استارت آپی به بازار سرمایه، فعالان بازار سرمایه و افراد عادی شروع به خرید سهام این شرکت های استارت آپی می کنند و اتفاقات خوبی در بازار سرمایه رقم خواهد خورد. در شرایط اقتصادی فعلی کار کردن سخت شده است و کسب و کارها نیاز به جذب سرمایه دارند و ناتوانی آن ها در ورود به بازار سرمایه مقاومت آن ها را خواهد شکست و در نهایت منجر به واگذاری خواهد شد.»

الفت نسب در ادامه گفت:« من در طول سال ها شاهد بودم که دیجی کالا از جمله کسب و کارهای پیشتاز برای ورود به بازار سرمایه بوده است و این موضوع که قصد و نیتی برای ورود به بازار سرمایه نداشته است، اشتباه است. ورود به بازار سرمایه از جمله آرزوهای هر استارت آپی است و برنامه ریزی آن ها به این سمت است که در نهایت بتوانند به بازار سرمایه ورود کنند تا به این شکل جذب سرمایه را تجربه کند و بتواند توسعه بیشتری پیدا کند.»

از طرف دیگر مدیرعامل و نایب رییس هییت مدیره یکی از سبدگردانان بورس، داستان متفاوتی از عدم ورود دیجی کالا به بازار سرمایه را تعریف می کند؛ همایون دارابی در گفت و گو با خبرنگار نادیاتور و در خصوص فراز و فرودهای دیجی کالا برای ورود به بازار سرمایه گفت:« ما عرضه تپسی و یا شرکت های دانش بنیان در بورس را تجربه کردیم؛ مسیله عرضه سهام دیجی کالا در بورس از ابتدا به بحث سهامداری این استارت آپ باز می گشت. مشکلات عرضه سهام دیجی کالا در بورس از روزی آغاز شد که سرآوا بخشی از سهام این شرکت را به تملک خود درآورد. از طرف دیگر مجله نادیاتور هیچگاه تمایل قطعی برای عرضه سهام خود به بازار نداشته است. هیچکدام از شرکت های استارت آپی به غیر از تپسی بر روی این موضوع و برطرف کردن مشکلات برای ورود به بازار سرمایه پافشاری نکرده است.»

او در ادامه گفت:« شرکت های اینترنتی تفاوت های کلیدی با شرکت های معمولی دارند؛ تعداد فروشگاه ها، آمار فروش و دارایی های شرکت های معمولی مشخص است، در نتیجه پذیرش آن ها در بورس راحت تر اتفاق می افتد. از طرف دیگر شرکت های اینترنتی همان میزان و یا حتی فروش بیشتری دارند اما تاسیسات و دارایی که درخور میزان درآمد آن ها باشد را ندارند؛ در نتیجه این مسایل کار را برای بازار سرمایه دشوار می کند. از طرف دیگر ارزش گذاری این شرکت های اینترنتی فضایی است و با وضعیت بازار سرمایه همخوانی ندارد؛ نه در ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا پس از کرونا شاهد این ماجرا بودیم که ارزش گذاری شرکت های اینترنتی به شکل بی سابقه ای رشد کرد؛ در حال حاضر در دنیا این وضعیت کمی تعدیل شده است و در ایران نیز به خصوص پس از ورود تپسی به بازار سرمایه، این ارزش گذاری ها منطقی تر شده است. از نظر بنده بحث اساسی عدم ورود دیجی کالا به بازار سرمایه به عدم پافشاری دوستان استارت آپی برای ورود به بازار سرمایه و مشکلات درونی آن ها باز می گردد.»

گفته های حسین شریعتمداری مانیفست دولتمردان

جدای از ناتوانی و یا نبود اراده برای ورود به بازار سرمایه از سوی دیجی کالا، آمدن اسم همراه اول در کنار این غول استارت آپی گمانه زنی ها را در خصوص محقق شدن گفته های حسین شریعتمداری پررنگ کرده است؛ مدتی قبل حسین شریعتمداری گفت:«خوشبختانه قرار است پلتفرم هایی مثل مجله نادیاتور، مجله نادیاتور،اسنپ و… را از افراد فعلی بگیرند و به افراد دیگری بدهند که در خدمت نظام باشند.»

در واکنش به اتفاق رخ داده و صحبت های حسین شریعتمداری، رضا الفت نسب، عضو هییت مدیره کسب و کارهای مجازی گفت:« من تصور می کنم که حاکمیت دوست دارد کسب و کارهای بزرگ با جامعه آماری بالا در بستر آنلاین را داشته باشد و ممکن است این تصاحب به دست شرکت های معتبر و معتمد مانند همراه اول و یا بانک ها صورت گیرد؛ من آینده روشنی در تصاحب استارت آپ ها نمی بینم. صحبت های آقای شریعتمداری مانیفستی برای این کار است که اشتباه است؛ بنابر گفته ایشان مدیرعاملان استارت آپ ها شق القمر نمی کنند، اما واقعا این طور نیست و به عنوان مثال مدیرعاملان مجله نادیاتور در طول نزدیک به 20 سال گذشته تلاش های زیادی برای توسعه کسب و کار خود انجام داده اند. اگر افراد غیرمتخصص به این کسب و کارها راه پیدا کنند، بعید است که نتیجه مطلوبی داشته باشد.»

استارت آپ ها؛ حیاط خلوت دولتی ها

علی قنبری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار نادیاتور گفت:« قوانین اقتصاد می گویند که دولت در بخش خصوصی دخالتی نداشته باشد و تنها وظیفه نظارتی و برنامه ریزی را بر عهده داشته باشد؛ اگر دولت به بخش خصوصی ورود پیدا کند منجر به کاهش رقابت و ایجاد رانت خواهد شد. در نتیجه ورود بخش دولتی به بخش خصوصی و خصوصا استارت آپ ها کار اشتباهی است. اگر استارت آپ ها دولتی شوند، وضعیت اقتصاد کشور بدتر خواهد شد اما اگر در بستر رقابتی به فعالیت بپردازند، سودآوری و نوآوری بالاتری خواهند داشت که به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.»

او در ادامه گفت:« مقام معظم رهبری در شعار امسال گفتند که تولید با محوریت بخش خصوصی باشد و در نتیجه نباید بخش دولتی به بخش خصوصی ورود پیدا کند و رخ دادن چنین اتفاقی خلاف گفته های رهبری است؛ مسیولان نباید وارد این مسیر بشوند و اگر در چنین مسیر غلطی قرار گرفتند باید تذکری بشنوند و از این مسیر بازگردند. اگر استارت آپ ها به دست بخش دولتی بیافتد ممکن است قدرت و حیاط خلوتی برای دولتمردان باشد.»

227227

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فروش مجله نادیاتور، اولین تخطی از شعار سال؟" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فروش مجله نادیاتور، اولین تخطی از شعار سال؟"، کلیک کنید.